Selasa, 5 November 2019

Tegur Menegur

Assalamualaikum semua..


Gambar kredit to fb



Kehidupan kita ini tidak lari dari melakukan kesilapan. Ada masa kesilapan yang kita lakukan tanpa sedar atau tidak, ia tetap merupakan satu kesilapan yang telah berlaku. Andai itu berlaku, bersegeralah kita memohon kemaafan dari Allah SWT dan orang yang telah kita sakiti. Tetapi andai kata kita pula yang disakiti, kita maafkanlah setiap perbuatan yang telah mereka lakukan kepada kita.

Disebabkan kita insan kerdil, yang tidak berdaya, bila kesilapan itu berlaku, Allah hadirkan seseorang untuk menegur kita. Tidak kira lah yang menegur itu muda atau tua, ia hadir pasti ada sebabnya. Manusia ni, terkadang alpa dengan hasutan dunia. Tanpa sedar, kita tidak tahu apa yang telah kita lakukan. Mungkin bagi kita setiap perbuatan yang telah kita lakukan itu BAIK tetapi kemungkinan bagi pihak yang lain, kita telah menyakiti perasaan mereka. Bila ia melibatkan soal hati, memang sukar untuk kita mengetahui niat atau perasaan seseorang.

Apa yang aku tahu, hati manusia ini berbolak balik. Ada kala apa yang ingin kita katakan, tidak seperti apa yang kita buat. Begitu juga dengan perbuatan dan percakapan kita, tidak seiring dengan tindakan yang kita lakukan. Oleh itu, apa pun yang mendatang, kita hendaklah menerima dengan hati yang terbuka. Bila kita redha akan sesuatu, Allah akan gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Percaya pada Allah SWT. Sesungguhnya, Dia Maha Besar, Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Jangan malu bila kita ditegur samada secara direct atau indirect. Ada sebabnya semua yang terjadi supaya kita tidak berasa terlalu malu dengan teguran yang diberi. Sama-samalah kita bermuhasabah diri agar menjadi insan yang terPUJI. Baik akhlak dan tingkah laku.

Sampai sini coretanku. Jumpa lagi, sayonara !!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan