Jumaat, 1 November 2019

Memaafkan Itu Lebih Baik

Assalamualaikum semua


Selamat berhujung minggu. Bila cuti ni, ligat lah otak ni berpikir nak jalan-jalan kat mana kan...haha. Malam tadi dak kembar call, suh mama dating bawak dia keluar. Nak cari raket katanya, nak main kat asrama. Hmmmm...macam-macam lah anak-anak ni. Ntah pergi mana lah raket yang ada kat rumah ni dulu….apa setiap kali nak main badminton ko dah kena beli baru kenapa? huhu. Sebab dorang tak dapat cuti awal, dapatlah mama pergi Sarawak dengan tenang nanti. Maaf lah ye anak-anak lelaki mama tak dapat nak ikut sekali. Mama dah beli tiket awal. Nanti tahun depan mama try plan ke Sabah pulak..jika diizinkan Allah.

Pengalaman hidup menjadikan manusia lebih dewasa. Kematangan fikiran bergantung kepada pengalaman yang pernah mereka lalui dalam kehidupan ini...eh! Ada gak kot yang kurang matang walaupun dah tua  😂

Hidup kat dunia ini penuh dengan sandiwara. Kita merupakan sebahagian lakonan yang mewarnai kehidupan ini. Baik lakonan kita, maka baiklah persepsi orang kepada kita. Buruk lakonan kita, maka buruklah persepsi orang kepada kita. Manusia menilai di atas apa yang mereka lihat dan dengar. Mereka tidak pernah mahu menanyakan atau mengambil tahu kenapa? mengapa? sebab apa? kita melakukan sesuatu perkara itu...yang mereka tahu hanya menilai dan tidak semua penilaian yang mereka lakukan adalah betul.

Setiap makhluk yang bernyawa, pasti ada melakukan kesilapan. Samada kesilapan itu secara lahirnya dia sedar atau tidak. Sebab hati manusia semuanya tak sama. Nampak tak keindahan yang Allah ciptakan buat kita makhluknya. Kalau hati manusia semua sama, tak delah pro and cons dalam kehidupan kita. Dan disebabkan kesilapan yang pernah kita lakukan, memaafkan diri sendiri adalah lebih baik. Sebelum kita nak memaafkan orang lain, baik lah kiranya kita memaafkan diri kita sendiri. Selepas itu, barulah kita memaafkan orang lain. Bagi ruang di hati sendiri untuk memaafkan agar bila kita memaafkan orang lain, kita tidak akan bercakap lagi mengenainya. 

Sesudah memaafkan, lupakan semua yang telah terjadi, buka lembaran baru. Jangan dicerita apa yang telah berlaku kerana masa lalu tidak dapat diundur. Hadapilah masa depan dengan penuh ketakwaan dan tersenyumlah. Sesungguhnya senyuman itu mengubat luka. 😊😄

Jumpa lagi, sayonara !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan