Isnin, 23 Mac 2020

Hidup Perlu Diteruskan

Assalamualaikum semua…



Kata-kata indah dari FB 


Bila Allah menurunkan sesuatu bala, kita perlu mengambilnya sebagai suatu hikmah, walaupun ia sangat perit dan sakit. Sana sini orang bercerita mengenai penyakit Corona Virus atau lebih dikenali sebagai Covid 19. Dan yang paling aku tidak suka, apabila orang mempersendakan penyakit ini, tidak mengambil serius dan endah. Maksudnya di sini, bila Perdana Menteri mengarahkan untuk kita duduk di rumah, masih ada segelintir manusia yang keluar tanpa tujuan. Haissshhh, tak paham betul aku, duk je lah diam2 kat rumah walaupun ko rasa otak ko dah tepu…( haa...ni akulah tu 😂)

Demi kelangsungan hidup, aku sanggup biarkan anak2 bosan di rumah, biar lah asalkan mereka tidak terjangkit dengan wabak ini. Dan bila hal ini terjadi, aku berdoa pada Allah, agar aku dapat segera menyelesaikan hutang-hutang yg ada. Takot kot kalo aku mati tapi masih tidak sempat selesaikan hutang. Target aku dalam 5 tahun ini, aku dapat selesaikan apa yang patut, setahun telah berlalu  dan tinggal 4 tahun lagi. Tapi kalo memandangkan keadaan sekarang, dengan ekonominya yang down...ishh, nauzubillah...jauhkan lah kami dari mala petaka ini Ya Allah. Peliharalah kami...

Dan disaat ini, bila Allah beri rezeki tetapi tidak dapat ko gunakan, maka fikir2 kan lah cara yang terbaik bagaimana ko hendak memanfaatkan masa yang ada. Allahu, takotnya hendak menghadapi hari esok. Tapi aku berdoa agar Allah panjangkan usiaku agar aku dapat menjaga anak2ku. Mereka masih memerlukan aku untuk menjaga mereka, Ya Allah, bantulah aku hamba Mu yang banyak membuat dosa. Ampunilah kesilapan dan kekhilafanku. Ampunilah aku Ya Allah, yang telah banyak terleka dalam kehidupan ini.
😭

Moga Allah redha…

Jumpa lagi, sayonara !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan