Rabu, 28 Februari 2018

Impianku

Assalamualaikum semua..

Selamat pagi semua, moga sihat-sihat hendaknya dan ceria-ceria selalu. Redup je cuaca pagi ni, selembut angin pagi yang beralun lembut ke pipi. hehe. Hari ni ada sesi bersama CEO TM, nk umum bonus le tu...haha. Mudah-mudahan Allah berikan rezeki lebih tahun ni. 

Mama ni bukan lah pandai nk bermadah berhelah. Tapi menulis sekadar suka-suka. Mana tahu kan, ada jugak orang yang sudi singgah blog mama ni. Sedar tak sedar dah masuk bulan 3 di tahun 2018 ni. Sekejap je masa berlalu. Diam tak diam, nak masuk 40-an dah umur mama...huhu, dah tua ke? When people say 'life begins at 40'...betul ke ayat tu? haha. Nak masuk 4 series ni, tapi hati masih rasa muda. cewah..

Petikan di bawah ni mama ayu amek dari SINI

RAMAI tidak sedar dalam al-Quran ada menyentuh tentang usia ini. Tentu ada yang sangat penting, perlu diperhatikan dan diambil serius akan perkara ini. ALLAH SWT. berfirman,


حَتَّى إَذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِيْنَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِى أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِى فِى ذُرِّيَّتِى إِنِّى تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّى مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ

“Apabila dia telah dewasa dan usianya sampai empat puluh tahun, ia berdoa, “Ya Tuhanku, tunjukkanlah aku jalan untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku dapat berbuat amal yang soleh yang engkau redhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang muslim.” (al-Ahqaf: 15)

Salah satu keistimewaan usia 40 tahun tercermin dari sabda Rasulullah SAW.

لعَبْدُ الْمُسْلِمُ إِذَا بَلَغَ أَرْبَعِيْنَ سَنَةً خَفَّفَ اللهُ تَعَالَى حِسَابَهُ ، وَإِذَا بَلَغَ سِتِّيْنَ سَنَةً رَزَقَهُ اللهُ تَعَالَى الْإِنَابَةَ إِلَيْهِ ، وَإِذَا بَلَغَ سَبْعِيْنَ سَنَةً أَحَبَّهُ أَهْلُ السَّمَاءِ ، وَإِذَا بَلَغَ ثَمَانِيْنَ سَنَةً ثَبَّتَ اللهُ تَعَالَى حَسَنَاتِهِ وَمَحَا سَيِّئَاتِهِ ، وَإِذَا بَلَغَ تِسْعِيْنَ سَنَةً غَفَرَ اللهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ وَشَفَّعَهُ اللهُ تَعَالَى فِى أَهْلِ بَيْتِهِ ، وَكَتَبَ فِى السَّمَاءِ أَسِيْرَ اللهِ فِى أَرْضِهِ – رواه الإمام أحمد

“Seorang hamba muslim bila usianya mencapai 40 tahun, ALLAH akan meringankan hisabnya (perhitungan amalnya). Jika usianya mencapai 60 tahun, ALLAH akan memberikan anugerah berupa kemampuan kembali (bertaubat) kepadaNya.

Beruntunglah kita masih diberi kesempatan untuk bernafas di bumi Allah. Impian mama ayu sebelum mencapai umur 40 ni, yang mana pernah terlintas di kotak fikiran dan hati :

1) nak mengerjakan UMRAH
2) nak GRADE - tamat pengajian di UTM
3) nak masukkan anak ke TAHFIZ
4) nak membahagiakan suami, anak-anak, mak, abah ( tapi Allah lebih dahulu telah menjemput suamiku, semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang beriman, aamiin)
5) nak melancong bersama keluarga

Pernah lah masa arwah ada lagi. Kami berbual..

Ayang : Abang, kalau anak-anak kita dah besar, apa kita nak buat ye...menghabiskan masa lapang
Abang : Kita g jalan-jalan lah...melancong
Ayang : Yes, ayang teringin nk g Tembok Besar China, salah satu tempat keajaiban dunia.
Abang : Ok, satu hari nanti kita pergi

😢 semua itu tinggal kenangan je...

Apa-apapun, kehidupan harus diteruskan. Semua orang yang hidup di dunia akan diuji Allah. Tidak kira seberat mana atau sekcil manapun ujian, setiap kita tidak akan terlepas dari ujian Allah. Ujian itu menjadikan kita lebih TABAH. Ujian itu menDEWASAkan kita. Sama-samalah kita berpegang pada Al-Quran dan Sunnah. Semoga hati kita tetap dengan keIMANan kepada ALLAH.

Jumpa lagi, sayonara !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan