Rabu, 14 Februari 2018

Pahit Akan Manis Akhirnya

Assalamualaikum..

Tajuk lagu kita ari ni...lalala, sape yang tahu lagu ni, cer angkat tangan sikit. hihi
Ikutkan lagu2 lama ni, banyak betul nostalgia nya kan? Penuh makna tersurat dan tersirat. Mama suka betul dengar lagu zaman2 90-an dulu. Sedapnya kalau nak dengar. Kira2, dak awie pun sama gak, citarasa kami sama kalau nak dicomparekan dengan dak wany. Asyik layan lagu KPOP & korea dia aje.

Alhamdulillah, banyak jugaklah urusan arwah suami yang dapat mama ayu selesaikan. Bukan mudah nak uruskan, setiap urusan memerlukan kesabaran dan komitment yang sangat tinggi. Pernah mama ayu menulis tentang urusan selepas kematian arwah suami. Selama 4 bulan menunggu dan pada bulan 11/2017 mama ayu dipanggil untuk bicara oleh Pejabat Tanah bagi tuntutan Harta Pesaka. Selepas perbicaraan tu, adalah sejumlah wang yang perlu dibayar kepada Pejabat Tanah. Ia mengikut nilai pesaka yang dinilaikan. Cara2 pengiraan harta pesaka boleh rujuk SINI. Selepas perbicaraan, mama kena tunggu surat kuasa daripada Pejabat Tanah atau dikenali sebagai JKPTG. Hal ini mengambil masa dalam 1-2 bulan jugaklah. Kira 2 minggu sekali kena followup, kalau tidak..memang lambatlah prosesnya. Dan hujung bulan satu tahun ini, dapatlah mama ayu surat yang ditunggu2.

Selepas dapat je surat tu, satu persatu urusan perlu diselesaikan. Oh ye, masa mama ayu dipanggil pada hari perbicaraan, kakak ipar & adik ipar menemani dan menjadi saksi dihari perbicaraan itu. Mama ucapkan berbanyak terima kasih kepada mereka kerana telah memudahkan urusan mama. 

Dan yang paling mama tak sangka, loan rumah mama & arwah suami telah habis dibayar oleh pihak insurans. Allahuakbar, betapa besarnya kasih sayang Allah. Tertanya2 jugaklah mama ayu time ni, macamane leh jadi lagu tu kan. Sebab biasanya kalau submit loan 2 nama, if sorang meninggal, yang lagi sorang tu kena bayar. So mama rasa miracle happen kan...itu lah keajaiban bila kita bergantung sepenuhnya pada Allah SWT. Allah jualah tempat kita mengadu selain dengan mak abah dan anak2.

Kredit to mr google

Yakinlah pada Allah, kerana Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang.


Sampai di sini saja, jumpa lagi di lain bicara. Sayonara !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan