Khamis, 8 Februari 2018

Anak Kembar

Assalamualaikum


Salam Jumaat yg penuh barakah. Moga hari-hari yang kita lalui mendapat redha Allah. Betapa pantasnya masa berlalu sekarang ni kan. Diam x diam, dah masuk 12 tahun dah dak kembar. Pas ni leh buat IC dah....hehe. Mama ucapkan Selamat Hari Lahir buat anak2 mama, Mohamad Syahiman dan Mohamad Syahimin. Semoga membesar menjadi anak2 yang soleh dan berjaya dunia akhirat. Mama memang teringin sangat nak masukkan dorang kat sekolah tahfiz. Moga Allah kabulkan permintaan mama ni. In Shaa Allah.



Hari ini 9/2/2018 merupakan hari lahir dak kembar mama. 12 tahun yang lalu, 9/2/2006 lahirlah mereka ke dunia ini. Allah bagi mama pengalaman melahirkan anak kembar dan syukur segalanya dipermudahkan. Dan setiap kali lahirnya anak2 mama, dari yang sulong sampai yang bongsu, mama dapat jugak khatam al-quran. Begitu indahnya bila kita diberi peluang yang sebegini. 

Dak kembar lahir pada waktu pagi. Sempat jugaklah mama solat subuh, lepas tu dah rasa sakit2. Kelahiran mereka memang tiada tanda. Tiada air atau darah yang keluar. Daripada rasa sakit tu, arwah suami terus bawak mama ke hospital. Wany & awie ditinggalkan di sekolah tadika. Masa tu sekolah tadika ni merangkap taska, anak2 ni.. mama  amek waktu petang selepas habis kerja. Sampai hospital dalam pukul 7 pagi camtu, kul 8.30 dah bersalin. Masa bersalin tu, dah teran ko..sorang hamba Allah keluar dari rahimku. Masa tu mama ingat sekali teran keluar dah dua2 tp rupanya baru sorang je keluar. Dan masa tu jugak cuma ada sorang misi je kt labour room. Once dah keluar baby yg 1st tu, rasa lega sesangat. Pastu misi yang merangkap bidan tu, pusingkan baby dlm kandungan. Bergolak rasa dalam perut masa ni. Rupanya bidan tu betulkan kedudukan baby, bagi kepala ke bawah. Ye lah kan, dua baby duk dalam perut ni, satu kepala kt atas & satu kepala kat bawah. Kalau dua2 duk kt bawah, cmno pulak nak keluar kan. huhu. Pastu pulak mama tengok misi bidan tu rileks je. Dalam hati terpikir jugak lah..."eh, bila pulak lagi sorang nk keluar ni" tp nak tanye kang takut kena marah. haha. Pas 4 minit berlalu, tetiba rasa sakit pulak. Misi pun suh teran lagi sekali utk kali kedua. Maka, keluarlah my 2nd baby. Owh...cam tu kejadiannya. Baby2 tu x keluar dengan sendirinya eh. Kita mak2 lah yang kena push utk keluarkan baby. Dan tak semua mak2 mempunyai pengalaman melahirkan sama ye. Kena ingat tu. Ada yang mudah & ada juga yang hadapi kesukaran sewaktu melahirkan. Banyak2 lah berdoa moga Allah permudahkan proses kelahiran anak2 ini.

Alhamdulillah. Mama dah rasa melahirkan 5 orang anak dan ditemani oleh en suami. Setiap proses kelahiran memang tidak sama. Lebih2 lagi utk anak sulong, 1st baby. Sebab ye lah..kita tak pernah rasa macamane keadaan melahirkan anak waktu tu. Utk yang kedua dan seterusnya, kita dah ada pengalaman dan sedikit sebanyak kita telah belajar daripada penjagaan anak yang pertama tadi kan. So mak2 & bapa2 sekalian, sayangilah anak2. Perit jerih kita melahirkan biarlah Allah saja yang membalasnya. Anak2 dikurniakan Allah kepada kita untuk disayangi dan dijaga amanah ini. Satu saat dan ketika, kita tidak tahu bila Allah akan tarik semula nikmat itu. Mereka ada pinjaman daripada Allah kepada kita, maka jagalah mereka sebaik2nya.

oklah, banyak pulak mama ayu menceceh ye...moh le layan gambar dak kembar ni









Gambar dari mr google ..Aamiin

Sampai sini dulu ye...jumpa lagi, sayonara !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan