Jumaat, 4 Disember 2020

Terlupa Kebahagian Sendiri

 Assalamualaikum semua...

Hari Jumaat yang indah. Bersyukur pada Allah kerana masih diberi peluang untuk bangun malam bertahajud kepada Nya. Satu anugerah yang paling bernilai dalam hidup ini. Hidup yang bukan tentang aku, kau, dia...tapi ia tentang semua yang ada disekelilingmu.

Pernahkah kita terfikir, andai kehadiran insan yang tidak pernah kita duga hadir di dalam kehidupan kita. Adakah itu petanda dari Allah untuk kita menjalani kehidupan kita dengan penuh warna-warni? Samada manis atau pahitnya yang kita terima, setiap yang berlaku itu pasti akan berlaku. Bagi aku, apa jua yang hadir dalam hidup, adalah ujian yang Allah berikan untuk aku menilai sendiri sikap dan perangai manusia. Aku bukanlah manusia baik, aku adalah pendosa yang sentiasa berbuat dosa dan mengharapkan keampunan dari Allah SWT. Hanya kepada Allah tempatku berserah dan aku yakin apa jua yang tertulis buatku adalah yang terbaik untukku. Aku sangat yakin Allah itu Maha Besar dan aku yakin suatu hari nanti apa yang aku hajati akan Allah makbulkan.

Menjalani kehidupan ini, ada masanya kita ketepikan hak kita untuk beri laluan pada orang lain. Terkadang kerana terlalu ingin membahagiakan orang lain, sehingga aku terlupa akan kebahagiaanku sendiri. Bahagia bukan semuanya dari wang ringgit. Bahagia adalah bila kita menerima semua ketentuan yang Allah berikan seadanya. Terkadang bisikan hati ini terlalu payah untuk meluahkan. Ingin diluah tetapi mereka tidak mengerti apa yang aku inginkan. Samada mereka tidak mengerti atau sengaja tidak mengerti. Aku paling tidak suka pada orang yang hanya pandai berjanji tetapi tidak menepati janji kerana pengalaman banyak mengajarku untuk menunaikan janji. Janjiku pada mak abah, pada arwah suami, pada anak-anak...aku ingin membahagiakan mereka sebelum aku menutup mata. Ya Allah, izinkan aku agar aku dapat berbakti pada mak abah yang telah membesarkan aku dan pada anak-anak yang sangat-sangat aku kasihi. 

Aku mempunyai impian sendiri. Bahagia dengan caraku sendiri dan aku harap agar suatu hari nanti Allah lembutkan hati-hati mereka untuk menerima seseorang yang aku sayang. Ia bukanlah soal hati, ia adalah satu perasaan yang hadir dan perkenalan ini terjalin dengan izin Allah. Moga Allah redha. 

Kebahagiaan adalah milik semua. Bahagia itu perlu di cari. Andai bahagia itu milikku, aku sangat-sangat bersyukur kepadaMu Ya Allah kerana dengan izinMu jualah kebahagian itu dapat aku kecapi. Andai masa yang berlalu mengajarku erti sabar, aku harus bersabar untuk masa-masa akan datang.

Ya Allah, restuilah perjalanan hidupku...aamiinn

Subhanallah

Alhamdulillah

La'ilahaillallah

Allahuakbar


Selamat malam semua...

Jumpa lagi, sayonara !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan