Isnin, 16 Julai 2018

Tahajud dan Ketenangan Jiwa

Assalamualaikum..

Semoga kehidupan kita diberkati Allah SWT hendaknya. Subhanallah, Alhamdulillah, Lai'lahaillallah, Allahuakbar. Maha Suci Allah, Segala Puji Hanya Bagi Allah, Tiada Tuhan Selain Allah dan Allah Maha Besar. Bersyukur kita di atas kehidupan di bumi ini yang hanya sementara.

Berbalik pada tajuk di atas, ada kawan mama bertanya, "akak, macamana ye akak ni leh tenang je, tak cepat melenting, naik angin"...aduhai, soalan apa ko tanya akak ni dik...huhu. Bila ada orang bertanya, mama pun nak share jugaklah pengalaman mama kan...Allahu, ketenangan itu kita yang perlu cari. Macamana kita nak cari? Haaa...inilah persoalan yang bermain di minda. Mama bukan lah orang alim ulamak yang boleh memberikan nasihat apatah lagi kalau berkenaan hukum agama. Apa yang dapat mama kongsikan ialah pengalaman yang pernah mama lalui sepanjang hidup ini. Lebih kurang 40 tahun Allah bagi mama bernafas di muka bumi ini. Melalui hidup sebagai seorang anak, seorang isteri (walaupun dah jadi balu 😭), seorang ibu, seorang pekerja, seorang pelajar dan sebagai hamba Allah yang taat akan perintahNya. Nak taat sebagai hamba Allah ni..memang memerlukan keimanan yang tinggi. Walaupun kadang-kadang, kita tersasar jugak sebagai hambaNya tetapi Allah tetap menyayangi dan menerima taubat hambaNya.

Bagi mama, nak mencari ketenangan itu..kita perlu paksa diri kita untuk bangun malam. Bangun malam untuk bertahajud sebagai hamba Allah. Adalah lebih baik kita mengadu domba kepada Allah daripada mengadu kepada sesama manusia kerana hati manusia kita tak tahu, ada masa mereka ingin mendengar dan bersimpati dan ada masanya pulak, hal kita menjadi buah mulut dan umpatan mereka. Sebab itu, ada pepatah mengatakan 'diam itu lebih baik daripada berbicara' kerana kita tidak tahu sekiranya percakapan kita telah melukakan hati orang lain tanpa kita sedar.

Pernah tak kita terfikir, bila kita ada masalah yang merumitkan, baru kita hendak bangun pagi untuk solat tahajud, solat hajat dan sebagainya. Itu pun sebab diketika itu kita ditimpa masalah yang berat, baru kita nak cari Allah. Tetapi bila kita bersenang lenang, ketika itu kita lupa akan Allah. Sebenarnya bukan kita tak ingat tetapi kita terleka dan menganggap hidup kita cukup sempurna walaupun tanpa mengerjakan suruhan Allah. Sebab itu lah agama menyuruh kita bersederhana dalam apa jua yang kita kerjakan. Sederhana di sini bukanlah kita tidak dituntut untuk menjadi kaya tetapi bila kita kaya, kita dapat membantu orang di luar sana. Dan sebab itu, kita perlu banyakkan doa agar rezeki kita mengalir seperti buih dilautan yang tiada ketepian dan mendapat keberkatan di atas rezeki yang dikurnikan Allah kepada kita.

Ok kawan-kawan...jom kita tahajud..bersujud kepada Allah, Maha Pencipta. Allah akan sayang kita dan hanya kita yang dapat merasainya. Mama juga merasakan betapa dekatnya Allah dalam hidup ini. Ujian tetap datang dan pergi. Satu masa nanti kita akan merasai kenikmatan dan kesenangan hidup di atas apa jua yang telah Allah tetapkan untuk kita. Pahit akan manis akhirnya...ni tajuk lagi kumpulan Ukays okey....hehe. Tapi sebenarnya tajuk lagu ni ada kebenarannya. 

Ada masa mama berperang dengan perasaan sendiri, ada masa terkilan dengan sikap anak-anak, anak-anak yang Allah beri untuk mama jaga dengan penuh kasih sayang. Ya Allah, bantulah aku dalam membimbing anak-anakku. Jadikan aku, anak-anakku dan zuriat keturunanku golongan yang tetap mendirikan solat. Ya Allah, perkenankan lah permintaanku ini.

Bila kita berdoa, tidak semua yang kita hajati akan dimakbulkan Allah. Tapi kita harus yakin bahawa, jika tidak hari ini...esok atau lusa mahupun memakan masa bertahun-tahun, harapannya agar segala doa kita akan Allah makbulkan. Kerana aku percaya, Allah sangat dekat dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengasihani. Dan aku percaya bahawa, setiap doa-doa yang kukirimkan di dalam solatku, di dalam zikirku akan Allah tunaikan.

Semoga diri kita semua mendapat redha Allah. Aamiin

Jumpa lagi, sayonara !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan