Jumaat, 2 Ogos 2019

Redha atas ketentuan-Nya

Assalamualaikum semua..

Selamat berhujung minggu. Pagi ni cuaca mendung, semendung hatiku. 😌 Ada kalanya kita tersalah dalam membuat keputusan di mana setiap keputusan yang telah pun dilaksanakan itu ada ketikanya kita tak mampu mengubahnya. Hanya doa yang boleh kita titipkan agar dipermudahkan segala urusan.

Sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang - kita akan terus bersyukur atas nikmat yang dikurnikan kepada kita. Terlalu banyak yang telah Allah beri sedangkan berapa banyak ibadah yang kita buat dapat membalasnya balik. 

Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun - kita akan terus bertaubat dan memohon keampunan dari Nya walaupun ada masanya kita terleka dan hanyut dalam arus dunia.

Sesungguhnya Allah itu Maha Pemberi - terlalu banyak nikmat yang Allah bagi sedangkan kita terus hanyut dengan belaian dunia.

Allahu, betapa Allah itu segala-galanya bagi kita. 

Aku pernah membuat silap sebelum ini, dan hari ini serta hari-hari seterusnya juga mungkin aku juga pernah dan akan melakukan kesilapan. Aku bermohon agar Allah mengampunkan segala dosa-dosaku. Manusia yang tidak akan terlepas dari membuat kesilapan.

Ya Allah, ampunilah aku, kasihanilah aku dan jadikan aku insan yang Kau pilih untuk disayangi.

Aku redha atas apa yang berlaku. Peliharalah aku Ya Allah. Sesungguhnya Engkau yang Maha Mengetahui akan setiap sesuatu.

gambar kredit to google



Ok lah, tak nak fikir dah tentang apa yang telah berlaku, Hidup perlu diteruskan demi kelangsungan hidup. Kesulitan menjadi lebih mudah jika kita serahkan semuanya kepada Allah. 

Masih teringat pesan arwah suami, "ramainya orang yang baik-baik di dunia ini tetapi tidak ramai yang betul-betul ikhlas dalam perkara yang dilakukan".

Aku belajar untuk ikhlas dalam setiap perbuatanku. Mudah-mudahan Allah redha.

Jumpa lagi, sayonara !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan