Selasa, 4 Ogos 2020

Kehidupan disebalik Senyuman

Assalamualaikum semua...

Selamat pagi dan selamat bekerja pada yang bekerja. Aku still WFH jadinya, nak pergi office pun malas...hahaha. Buat keje dari rumah je selagi diberi kelonggaran kan...manfaatkan masa yang ada. Siapa kata WFH ni senang? Haaaa, ko rasa macamana. Aku rasa lagi susah kot keje dari rumah ni. Kalau kat opis tu, agak-agak bila rasa tension sikit, boleh lah keluar. Kalau kat rumah, terperuk aje lah. Hadap je lah apa pun yang team nak. Tapi yang best nye, bila duk kat rumah ni, anak-anak semua makan kat rumah, mama ada masa untuk memasak...so hari-harilah merasa air tangan mama. Kalau tidak dulu asal balik tengahari je bungkus...sebab tak sempat nak masak. Lagi pulak dak kembar ni masih belum masuk ke asrama, ntah bila lah nak dapat panggilan itu tapi sebab dah x de choice lain, kena tunggu je lah. Aku kalau ikutkan hati, mahu je hantar dorang kat tempat lain tapi sebab tempat lama tu berharap kan supaya anak-anak ini meneruskan pengajian di situ, maka mama turutkan lah. Banyak dah bakti mereka terhadap anak-anak ini.

Bercakap soal kebajikan anak-anak, terkadang orang luar lebih memahami daripada keluarga sendiri. Kerana aku yakin Allah sangat sayangkan aku dan anak-anak, Dia hadirkan insan yang berhati mulia disekelilingku. Allahu, betapa keyakinan itu tersangatlah tingginya. Kau berikanlah kasih sayangMu pada aku dan anak-anakku Ya Allah. Terima kasih atas RahmatMu.

Terkadang bila aku melihat kehidupan orang lain, aku merasa kehidupanku telah cukup sempurna. Aku tidak membandingkan kehidupanku dengan orang lain tetapi terkadang aku merasa ujian yang aku terima terlalu berat untuk aku pikul. Manusia hanya memandang setiap perlakuan yang kita tunjukkan di media sosial bahawa kita gembira tetapi mereka tidak tahu apa yang ada di dalam hati. Bagi aku, kalau bukan aku yang membahagiakan anak-anak, kau rasa ada ke orang lain yang hendak membahagiakan mereka? Ada ke orang lain yang prihatin terhadap mereka setiap hari? Hanya Allah sahaja yang tahu apa yang bermain difikiran ini. Moga Allah memberi aku ketabahan dan kesabaran yang tinggi dalam mengharungi hidup ini. 

Terkadang bila aku keluar dan melihat sebuah keluarga berjalan-jalan, ada seorang bapa, ibu dan anak-anak, aku merenung anak-anakku yang hanya ada aku sebagai mama tanpa ayah, aku berasa sangat sedih. Tapi aku masih kuatkan hati ini supaya mereka sedar bahawa aku adalah mama yang terbaik buat mereka. Aku akan berusaha untuk membesarkan mereka dengan pertolongan dan perlindungan dari Yang Maha Esa. Ya Allah, bantulah aku dalam mendidik anak-anakku. Jadikan aku, anak-anakku dan zuriat keturunanku dalam golongan yang mendirikan solat. Sayangi dan berkatilah kehidupan kami di dunia dan akhirat. Ya Allah, perkenankan permintaanku, Aamiin.



Ok, tak nak lah touching sangatkan pagi-pagi ni. Hidup kena happy, barulah awet muda. Hahaha.

Jumpa pagi, sayonara !!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan