Ahad, 11 Oktober 2020

Mereka Tidak Mengerti

Assalamualaikum semua…

Selamat berhujung minggu. Minggu ni masa untuk mengemas bilik anak bujang nan 3 orang tu. Yang sulong nak ada bilik sendiri, dah tak nak tidur sekatil dengan mama. Senang nak OTP katanya. Sebelum ni bilik tengah tu bagi kat dak kembar tidur. Sekarang kakak dia nak ambil alih, maklumlah, tahun depan dah habis belajar...haruslah ada bilik sendiri katanya. Aku dulu masa duduk dengan mak, ada dua bilik je kat rumah. Boleh je hidup kan...keselesaan di tolak tepi kerana ramai adik beradik. Anak dulu-dulu merasa hidup susah dan tidak banyak merungut berbanding dengan anak zaman sekarang. Kesusahan dan kesukaran hidup yang dulu banyak mengajar aku erti tabah dan bersabar. Anak-anak zaman sekarang kebanyakkannya semua telah di atur oleh ibu bapa. Belum habis sekolah telah diberi motor dan kereta. anak aku lah tu 😅...haha.

Terkadang, bukan aku hendak memanjakan anak...tetapi tuntutan hidup ini untuk anak-anak berdikari sendiri itu lebih penting. Hidup sebagai ibu tunggal yang mana semua kerja harus kau lakukan sendiri, aku perlu mengajar anak-anak untuk mereka berdikari dan membuat sendiri perkara yang boleh mereka lakukan. Kekangan masa juga membataskan aku untuk mengikut segala kehendak mereka. Tetapi apabila mereka merasa kehidupan yang cukup selesa, mereka lupa apa yang aku inginkan. Ada masanya walaupun aku dikelilingi oleh keluarga yang memahami, sepi itu tetap menjengah kelopak hatiku. Bukan aku hendak membuai rasa, tapi perasaan itu hadir tanpa di duga. Bila perasaan bahagia itu datang, dan aku diminta untuk melupakan. Bersalahkah aku kerana ingin merasa bahagia?

Aku pernah berfikir jika tindakanku ini akan menyakiti hati orang-orang disekelilingiku. Tapi, perasaan aku? Dapatkah mereka memahami apa yang aku rasa? Di saat aku sedih dan rawan, mana mereka yang terlalu menyayangi aku? Akhirnya aku sendiri, berteleku di tikar sejadah.dan memohon kasih pada ilahi moga aku insan yang Allah pilih untuk disayangi. Moga Allah memberi secebis kekuatan untuk aku mengharungi sisa-sia hidup yang tinggal tidak seberapa lama lagi dan moga Allah memberi kebahagiaan buatku sebelum mata ini tertutup rapat.

Aku mengandaikan bahawa, mereka tidak mengerti apa yang aku harapkan, apa yang aku inginkan. Salah ke sebuah perkenalan di akhiri dengan selafaz akad? Aku harap suatu hari nanti mereka akan mengerti dan memahami kenapa aku bertindak sedemikian. Hubungan sesama manusia bukanlah hanya semata nafsu dan harta, tetapi hubungan sesama manusia adalah untuk sayang menyayangi dan kasih mengasihani. Memberi dan menerima atas setiap kelebihan dan kekurangan yang ada.

Walau apapun yang terjadi, aku akan pertahankan kasih yang telah tersemai dalam hati ini. Aku percaya ada sinar di atas setiap apa yang berlaku. Allah sedang menguji aku erti kesabaran dan aku harus bersabar. Moga Allah redha atas setiap tindakan dan perlakuanku. Aamiin 

Peneman di kala sunyi...hadiah dari seorang insan yang sangat istimewa 💙💙💙



Jumpa lagi, sayonara !!

Nota hati : terkadang yang menjadikan kau lebih pedih apabila kau tidak lagi diperduli oleh orang-orang yang kau sayang sedangkan telah banyak pengorbanan yang kau berikan tanpa mereka sedar...Allah sedang mengujiku, bertabahlah duhai hati

Tiada ulasan:

Catat Ulasan