Sabtu, 24 Oktober 2020

Coretan Buat Anak-anakku

Assalamualaikum semua…

Selamat berhujung minggu. Semoga hari-hari yang kita lalui memberi sinar kebahagian dalam hidup kita. Minggu ni mama tidak ke mana-mana sebab mata pun dah bengkak. Penyakit tahunan datang lagi. Mama sangka baik je lah, sesungguhnya penyakit itu penghapus dosa. Moga kehidupan ini diberkati Allah.


Anak-anakku…

Sesungguhnya dalam hidup ini yang hanya sementara, sama-samalah kita mengecapi kebahagiaan dan keindahannya. Mama tidak mengharapkan lebih daripada kalian. Mama hanya mahukan anak-anak mama berjaya di dunia dan akhirat, belajar dan menjaga solat. Setiap hari mama berdoa agar anak-anak mama diberikan kemudahan dan kefahaman dalam menghadapi pelajaran. Moga kejayaan mengiringi setiap langkah kalian, anak-anakku.

Anak-anakku…

Betapa mama sangat menyayangi anak-anak semua. Andai nyawa ini menjadi taruhan, mama sedia menggantinya. Mama mahu anak-anak mama tersenyum gembira. Andai kalian sakit, biar lah sakit itu diberikan kepada mama. Biar mama yang menanggung kesakitan itu. Seboleh-bolehnya mama ingin mengikut apa sahaja kemahuan anak-anak walaupun terkadang mama tak mampu untuk lakukan, tetapi mama akan berusaha untuk merealisasikan impian anak-anak. Mama hanya ingin anak-anak merasa dihargai, hidup dalam kasih sayang sesama kita. Hidup dalam kekeluargaan yang harmoni dan saling hormat menghormati.

Anak-anakku…

Masa berlalu begitu pantas dan kalian membesar dari tahun ke tahun. Sampai waktunya, kalian akan hidup berpasangan dengan pilihan masing-masing. Mama hanya mampu berdoa dari jauh agar anak-anak mama hidup aman dan bahagia. Bahagia kerana mempunyai pasangan hidup yang menjadi pilihan hati kalian. Di saat itu, anak-anakku...kalian akan memulai hidup yang baru, terasing dari mama dan akhirnya mama akan tinggal sendirian, yang sampai waktunya mama akan menunggu anak-anak datang melawat mama. Mama dapat merasakan apa yang nenek rasa, tetapi tuntutan hidup memaksa anak-anak untuk hidup berdikari dan berusaha mencari rezeki demi kelangsungan hidup bersama keluarga baru. Itulah lumrah kehidupan dari kecil hingga dewasa. Dan kehidupan ini hendaklah kita tempuh dengan yakin dan sabar, semoga apa jua yang kita lakukan mendapat keberkatan dari Allah SWT.

Anak-anakku…

Maafkan mama kerana telah mengguris hati kalian. Mama tidak ada niat pun hendak menyakiti hati anak-anak. Mama hanya mengikut aturan yang Allah telah rencanakan. Mama yakin setiap yang berlaku, ada HIKMAH yang tersembunyi. Bersangka baik pada Allah dan perkara yang baik-baik akan datang kepada kita. Mama berdoa agar perjalanan hidup kita semua diberkati Allah.

Ya Allah,

Jadikan aku, anak-anakku dan zuriat keturunanku dalam golongan yang mendirikan solat. Perkenankan permintaanku ini. Aamiin

Moga Allah redha akan setiap yang telah berlaku dan akan berlaku. Dan semoga kita semua di bawah peliharaan dan kasih sayang serta mendapat rahmat dari Nya. Aamiin

Subhanallah
Alhamdulillah
La'ilahaillallah
Allahuakbar


Jumpa lagi, sayonara !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan