Rabu, 29 Julai 2020

Bersangka Baik dengan Allah

Assalamualaikum semua...

Nampaknya ramai yang dah pulang ke kampung dan ada yang merancang percutian. Selamat bercuti kepada semua dan selamat menyambut hari raya aidiladha. 

Kisah semalam...


Kemalangan boleh berlaku di mana-mana. Walaupun aku duduk dalam kereta sekalipun, jika kejadian yang akan berlaku akan tetap berlaku, nak elak macam mana pun memang tak boleh. Sungguh, Allah masih sayangkan aku. Nasibku semalam baik tetapi nasib uncle yang tunggang moto tu tak baik. Tapi nak buat macamana kan, salah dia sendiri...sapa suruh minum todi...hahaha. Kan dan mabuk.

Ok, perkara yang terjadi itu telah pun berlaku. Setiap kejadian itu pasti ada sebabnya yang tersendiri. Bersangka baik pada Allah. Moga kita semua di dalam peliharaan Rahmat Nya yang Esa.

Hari ini...


Seawal pukul 5 pagi aku dah bangun. Bertahajudlah memohon keampunan dari Allah. Moga Allah memanggilku untuk melakukan ibadah umrah dan haji tahun hadapan. Telah 5 tahun kusimpan hasrat ini tapi masih belum kesampaian. Setiap hari aku berdoa agar Allah menjadikan  aku insan yang paling istimewa ke tanah suci Mekah & Madinah. Moga Allah kabulkan permintaanku. Sungguh hal ini mengajarku menjadi lebih sabar. 

Dan hari ini juga aku niatkan untuk puasa hari Arafah. Semoga dosa-dosaku diampunkan Allah SWT. Pagi ini juga, aku mendapat perkhabaran dari tuan haji, nama anak yang bongsu naik pula untuk ibadah korban pada tahun ini. Berganda-gandalah kegembiraan hati ini sehingga menitis air mata. Nikmat mana lagi yang hendak kau dustakan. Allah berfirman, "jika hambaKu bersyukur, maka akan aku tambahkan lagi nikmat kesyukuran mereka". Subhanallah, betapa Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Semalam diberi kegusaran hati, hari ini diberi berita yang menggembirakan. Maha Suci Allah yang sangat Pemberi. Terima kasih Allah. Alhamdulillah.

Ok lah, nak gerak ke Melaka pula petang ini. Sahurku di Klang, berbuka puasa di Melaka. Haaaa...bestnya rasa. Kalau diberi kesempatan, boleh lah singgah pantai nanti.

Jumpa lagi, sayonara !!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan