Khamis, 23 Julai 2020

No Words

Assalamualaikum semua...

Berkata seorang teman, hidup ini adakalanya suram, adakalanya gembira. Andai kesuraman itu menyelubungi hari-harimu, carilah sesuatu perkara yang boleh menggembirakan hatimu. Ya, aku setuju dengan kata-kata itu tetapi sesuatu yang agak sukar diterima apabila kesuraman itu menyelubungi jauh di sudut hati.

Benarlah kata orang, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Andai ketentuan takdirku begini, aku menerimanya dengan pasrah. Walupun terkadang hati ini berat untuk menerimanya, namun aku cuba untuk redha. Redha dengan ketentuan ilahi.

Sesungguhnya, takdirku telah ditetapkan begitu maka aku harus menempuhnya dengan tabah. Tabah dan redha telah menjadi sebati dalam hidupku. Walaupun siang hariku dilalui dengan senyum dan tertawa, namun malamku terkadang dihiasi dengan linangan air mata. Perasaan itu terkadang hadir tanpa disengajakan. Bukan hendak membuai rasa tetapi rasa sepi itu lebih menguasai diri. Rindu yang paling sarat adalah rindu pada orang yang tidak mungkin akan kembali dalam hidup kita. Kerana cinta itu, kerana sayang itu, kerana kasih itu masih utuh, aku masih sendiri menjalani kehidupan ini walaupun aku mempunyai teman yang sudi meluangkan masa dan waktunya untukku. Terima kasih teman kerana sangat-sangat memahami diri ini.


Hidup ini adalah landasan untuk menuju syurga Allah. Semoga kehidupan kita semua diberkati dan dirahmati. Aamiin

Jumpa lagi, sayonara !!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan